Psykologisk fleksibilitet - ACT-model og coaching

fernando-brasil-XM_2oqcbpIQ-unsplash

Hvordan opnår du psykologisk fleksibilitet?

ACT-modellen adresserer (ligesom coaching) hjernens vane med at være i psykologisk fastlåsthed (at hjernen automatisk gentager dårlige vaner eller bærer et gammelt traume med sig). Via ACT-modellen og coaching forsøger man at ændre disse dårlige vaner vha mental eller psykologisk fleksibilitet, og dermed giver en person friheden til at tænke og agere på nye måder. Vi ikke beskæftiger os med problemstillingen, for hensigten er, at vi vil undgå at re-traumatisere, eller at skabe mere fastlåshed. ACT som model og coaching som metode har den samme indbyggede strategi, som er at flytte fokus væk fra et evt. traume, og få hjernen til at gøre noget andet/nyt.

Er du interesseret i at høre mere?

Lyt til ugens podcast 'Nøglen til din hjerne' med Jørgen Svenstrup og Ann Bunch, hvor de taler om emnet 'Psykologisk fleksibilitet' her:

Listen to "#316: Er du psykologisk fleksibel?" on Spreaker.

AKT/ACT - modellens elementer sammenlignet med coaching og mentaltræning

ACT modellen er en forkortelse af: acceptance – commitment – therapy.

Modellen er en terapeutisk model, og ikke en coaching model. Og dét man skal huske med modeller er, at det er en generel og fastlåst model, som ikke med sikkerhed er replicerbar. Dvs at den virker optimalt på nogle, men det er ikke sikkert, at den er anvendelig på alle. Måske er en anden model eller metode bedre at anvende for andre. Eller måske er individuelt tilpassede modeller bedre.

ACT-modellen adresserer (ligesom coaching) hjernens vane med at være i psykologisk fastlåsthed (at hjernen automatisk gentager dårlige vaner eller bærer et gammelt traume med sig). Kardinalpunktet i ACT-modellen er, at man forsøger at ændre disse dårlige vaner vha mental eller psykologisk fleksibilitet, og dermed giver en person friheden til at tænke og agere på nye måder.

Og dette minder på mange måder også om, hvad coaching står for. Hjørnestenen i coaching er, at vi ikke beskæftiger os med problemstillingen, for hensigten er, at vi vil undgå at re-traumatisere, eller at skabe mere fastlåshed. ACT som model og coaching som metode har den samme indbyggede strategi, som er at flytte fokus væk fra et evt. traume og få hjernen til at gøre noget andet/nyt.

ACT-modellen består af 6 områder:

  1. Kognitiv terapi: at leve sine værdier
  2. Handlinger: at agere baseret på ens værdier
  3. Mindfulness: lev og vær til stede i nuet, og ikke efter hvad der enten er sket, eller måske skal ske.
  4. Metakognition: spørgsmålet om, hvor meget en bestemt tanke skal have lov til at fylde
  5. Mental afstand: skab en højere pyt grænse (pyt knap). Vi tillader ikke at ting skal fylde så meget
  6. Psykoeducation: at lære noget om sin sygdom/tilstand. At skabe perspektiv. At blive informeret om ikke at ’hænge fast’ i sine tanker/sin fortid, etc. Ex. ”Jeg er jo sådan én, som….”

 Paralleller mellem ACT-modellen og coaching

Der er mange paralleller mellem elementerne i ACT-modellen og i coaching. F.eks. minder mindfulness fra ACT-modellen meget om mentaltræning i coaching. Men der er også en del forskelle.

 Lyt til podcast-episoden #316: ’Er du psykologisk fleksibel' i Nøglen til din hjerne’, som udkommer hver torsdag aften kl. 20.00.

God fornøjelse!

Relaterede artikler

Referencer

  • logo-footer1
  • logo-footer10
  • logo-footer11
  • logo-footer12
  • logo-footer13
  • logo-footer14
  • logo-footer15
  • logo-footer2
  • logo-footer3
  • logo-footer4
  • logo-footer5
  • logo-footer6
  • logo-footer7
  • logo-footer8
  • logo-footer9