Tænk hvis, konflikt er udvikling...

2a14beb1aee2d71c6fecb12f25c690f7_XL
Tænk hvis det at være coach for en anden person er udviklende både for den, der coaches og for coachen selv?

Fantastisk, succes, tænkte jeg, da Lene kom med sine umiddelbare udtalelser efter tre kvarters coaching: ”Det her kan jeg bruge til noget” – ”hvor er jeg priviligeret at få dette her stillet til rådighed.”

Det var ellers med blandede tanker og følelser, at jeg gik ind i dette forløb. Fokuspersonens udfordringer var flere års knas i samarbejdet med en kollega med personlig og faglig utryghed,og magtesløshed til følge. Fagligt med tanke på firmaets image og overskud, personligt med næsten 2 års alvorlige stress symptomer med bl.a. søvnproblemer og mareridt, dårligt arbejdsmiljø og dårlig samvittighed over for kolleger, medarbejdere og leder. Konfliktmægling var det første ord, der faldt mig ind og gjorde mig meget bevidst om, at det ikke var det, jeg skulle og ville som coach. Men tænk hvis konflikt er udvikling – så er der basis for coach arbejde. Det tænder mig!

LÆS OGSÅ: "...Your dreams come true..."

Vores samarbejde startede med et møde, hvor formålet var at afklare, hvorvidt der var en kemi og blev skabt en relation (rapport), som gjorde et samarbejde muligt og værdifuldt. Lene var blevet tilbudt et forløb af sin chef, hun havde ingen erfaring med coaching, men mødte med en åbenhed og fortalte umiddelbart om alle sine tanker og udfordringer i relation til kollegaens mangler. Hun havde også allerede sat sig et mål med coachingen.

Jeg stillede uddybende spørgsmål til hendes mål og fortalte også om det arbejdede, der ventede, hvis vi besluttede at indgå i et samarbejde. Vi afklarede værdier og drøftede samarbejdet, bl.as. hvordan Lene arbejder og lærer bedst. En anden meget vigtig ting var, at Lene forstod, at det var hendes udvikling, der var i fokus – hende, der skulle arbejde – fordi ”vi jo ikke kan ændre på andre – kun på sig selv.” Der var god kemi og rappport, og vi blev enige om samarbejdet.

Til anden coach samtale var Lenes mål blevet et personligt mål, en personlig udvikling. Vi arbejdede med perspektiver, hvad var kollegaens perspektiv, en anden kollegas perspektiv og Lenes perspektiv. Og hvad skulle siges og gøres konkret – en aktionssplan på kort sigt – og måske en aktionssplan på langt sigt. Fantastisk er det at følge en persons refleksioner, ja det er lige før, at det er en åbenbaring – når hun bevæger sig, konfronterer sig selv med det , der før var umuligt at tænke, beslutter sig for at handle og beder om støtte til det.

LÆS MERE OM: Coachuddannelsen

Lene traf sin beslutning, aftaler om hjemmeopgave var på plads, og at hun ville kontakte mig for en ny aftlae, når hun var klar. Så hvad er det der sker, når jeg ikke hører fra hende?

Her kommer min læring som coach til gengæld ind. Jeg får mulighed for at reflektere og analyse, og at udholde ikke at vide, hvad der sker og hvorfor. Så også som coach gælder Jørgen Svenstrups ord om ”tænk hvis fiasko ikke findes, kun læring.” Ja, jeg må sande, at det er ligeså lærigt som ”succes’erne”.

- Bente Bassett, ICI - certificeret og ISU (i stadig udvikling) coach

Relaterede artikler

Referencer

  • logo-footer1
  • logo-footer10
  • logo-footer11
  • logo-footer12
  • logo-footer13
  • logo-footer14
  • logo-footer15
  • logo-footer2
  • logo-footer3
  • logo-footer4
  • logo-footer5
  • logo-footer6
  • logo-footer7
  • logo-footer8
  • logo-footer9