Konflikter - på den produktive måde
Team mødet
Kurt tager sig selv i, til et team møde, at tænke, at Lise, som taler lige nu, simpelthen ikke har ret i det, der bliver sagt? Samtidig tager han sig selv i at lade være med at sige noget, "for ikke at ødelægge stemningen"? Han satser på, at Lise nok selv på et tidspunkt finder ud af, at der skal noget andet til, end det hun foreslår.
Signe derimod åbner munden øjeblikkeligt for at sikre, at Lise ikke bliver ved med at ytre sig - for det er jo forkert, det hun siger! Signes stemmeføring er højere end normalt, for hun er grebet af sine følelser. Det kommer helt naturligt til hende at sige sin mening for at undgå en forkert beslutning! De andre teammedlemmer kan ikke forstå, hvorfor lederen Simon ikke griber ind i mødet, og ligesom får det på ”ret køl” igen.
Simon har, inden han selv blev leder, selv prøvet at være i et team engang, hvor teamet var meget i konflikt. Konflikterne bestod i, at man blev personlige i argumenterne - og derved blev uproduktive. Det værste eksempel, Simon kunne huske, var, da Mikkel havde kaldt ham for: ”en nørd, der kun går op i tal og logik”. Det havde fået Simon til at føle sig mindre værdifuld i teamet, selvom han på mødet blot havde fremlagt hans argumenter for, hvorfor beslutningen skulle gøres om.
Produktive konflikter
Simon derimod er fast besluttet på at udvikle sit teams evne til at konflikte med hinanden. Simon ser ikke konflikt som noget negativt, tværtimod! Han ser det som en ideel mulighed for teamet til at få større tillid til hinanden og en måde til at få åbnet op for alles holdninger, så der på det grundlag kan træffes en objektiv beslutning. Simon ved nemlig, at der ligger guld begravet i, at teamet ytrer deres uenigheder med hinanden – på en ordentlig måde selvfølgelig! Så produktive konflikter er meningsudvekslinger, hvor der opstår nye vinkler på problemstillinger, som gør, at teamet bliver mere succesfulde, end hvis de ikke havde konfliktet.
Jeg prøvede det selv for år tilbage, ovenikøbet i et nordisk team, hvor teammøderne foregik virtuelt. Vi havde ét formål, som vi til gengæld alle var meget optagede af, og som gjorde, at vi turde konflikte med hinanden i spørgsmål om retning eller metode. Den dag i dag, har vi stadig kontakt via WhatsApp, og deler alt fra videnskabelige artikler til personlige billeder af familie, natur osv.
Udvikling af dit team
Det er en meget central ledelsesopgave at få sit team til at arbejde sammen bedst muligt. Du kender fornemmelsen af at være i et team, der bare virker rigtig godt sammen, nogen vil ovenikøbet sige; ”klikker”. Hvad kræver det så af dig som leder, at skabe rammerne for produktive konflikter? Som jeg ser det, er der tre ting, du skal være bevidst om og opmærksom på i din facilitering af teamet:
- Kommunikationen i teamet – sagen, ikke personen
- Tillid som et værktøj – produktive konflikter højner tilliden (Læs min tidligere artikel om effekten af tillid)
- Produktive konflikter er forretningsudviklende
Savner du yderligere inspiration til dit lederskab, kan du følge vores podcasts - Leadership Lounge, læse mere om vores lederuddannelse Personligt Lederskab, eller kontakte os for et personligt coachforløb, hvor du udvikler dine lederkompetencer.