Få fokus som en F16-pilot med missionsboblen

9267284e7733f4bec00d2e114d3f3ba1_XL

Det kræver fokus at flyve en F16 med 850 km. i timen over fjendtligt territorium. Derfor træder piloterne ind i det, de kalder en missionsboble i timerne op til missionen. Missionsboblen sikrer, at deres fokus er rettet 100 % mod den forestående mission. Du kan måske bruge missionsbobler i dit arbejdsliv. Her er en lille guide.

Søren Sørensen er F16-pilot og har fløjet massevis af internationale missioner. For nogle uger siden var han på besøg i min podcast: ”Research Notes – om mentaltræning.” Her fortalte han om livet som F16 pilot, træningen og den mentale forberedelse.

Du kan finde hele podcasten her: empowermind.dk/research-notes (eller søge efter den i din podcast-app).

Hvad er missionsboblen?

En af Sørens vigtigste pointer var missionsboblen, som han mener, er helt afgørende for missionernes succes. Det foregår sådan:

  • 1. På et eller andet tidspunkt (måske 12-24 timer før missionen) træder F16-piloterne bevidst ind i missionsboblen. Det har to konsekvenser.
  • 2. For det første fokuserer piloterne fra nu af kun på missionen. De tillader altså ikke sig selv lige at ringe og bestille en tid hos lægen eller besvare en e-mail. Fra nu af gælder det kun missionen.
  • 3. For det andet er der organisatorisk opbakning og forståelse. Alle – også overordnede – respekterer missionsboblen. Der kommer altså ikke lige en general forbi og beder om en rejseafregning. Hvis der opstår opgaver, som skal løses inden missionen, er der helt enkelt en anden i organisationen, der løser den.
  • 4. Hvis piloterne ønsker at træde ud af missionsboblen inden missionen, sker det bevidst. Det bliver altså sagt højt: ”Nu træder jeg ud af missionsboblen i en time, hvor jeg ringer hjem til min familie” – for eksempel.

 

Missionsboblen sikrer, ifølge Søren Sørensen, at piloterne er fuldt fokuserede i opgaveløsningen. Det minimerer fejl i de komplicerede beregninger, der skal foretages. Det sikrer, at piloterne opfatter og forstår de efterretninger, de baserer missionen på. Og det sikrer ikke mindst, at piloterne er fuldt fokuserede, når de går ud til maskinerne.

 

Kan du bruge det i din hverdag?

Jeg tror, mange virksomheder kunne bruge en version af missionsboblen, når noget er virkelig vigtigt. Tænk eventuelt over, hvad det kunne være i din virksomhed.

Missionsboblen forudsætter imidlertid, at organisationen er med på den. Hvis man har besluttet, at nu bruger vi 8 timer på at blive færdige med udbudsmaterialet til et vigtigt udbud, så nytter det ikke, at receptionisten lige stiller en kunde igennem, fordi det er ”vigtigt”. Det nytter heller ikke, at bogholderiet insisterer på, at de skal bruge en rejseafregning, så de kan lukke måneden. Det er nok i virkeligheden den svære del – som vel egentlig handler om prioritering.

Men: Tror du, missionsboblen kunne være gavnlig i din virksomhed? Og tror du, at det kunne lade sig gøre at implementere den?

Referencer

  • logo-footer1
  • logo-footer10
  • logo-footer11
  • logo-footer12
  • logo-footer13
  • logo-footer14
  • logo-footer15
  • logo-footer2
  • logo-footer3
  • logo-footer4
  • logo-footer5
  • logo-footer6
  • logo-footer7
  • logo-footer8
  • logo-footer9