Den nye folkeskolelov er en realitet, og på 1600 danske folkeskoler landet over sidder ledelsesgrupper og sveder over en hel konkret problemstilling: Nu skal folkeskoleloven implementeres i praksis i lærernes hverdag, og der er anledning til at tro at det er en målgruppe der ikke nødvendigvis vil modtage ledelsernes udspil med udtalt glæde, idet der kan tolkes negativt på folkeskolelovens hensigt.
Folkeskoleloven er vores allesammens lov, for har vi børn i grundskolen, så er en god implementering fuldstændig afgørende for succes.
Vi har været ude på folkeskoler i hele landet hos visionære folkeskoleledelser, der har set hvilke muligheder den nye folkeskolelov åbner op for. Desværre er det ofte kun ledelsen der kan se mulighederne, mens mange lærere på baggrund af dårlige erfaringer mere ser begrænsningerne.
Kort sagt kan vores erfaringer akkumuleres til følgende 4 gode råd til skoleledelser:
1. Start med at fokusere entydigt på det OPTIMALE scenarie, nu hvor der åbnes op for så mange nye muligheder. Det er en oplagt fælde at ryge fra visions-niveau til problemløsningsniveau (Hvordan får vi implementeret folkeskoleloven i hverdagen med mindst muligt bøvl?)
2. Vær sikker på at ledelsen står 100% samlet om HVAD I vil, så ikke ledelsesgruppen kan spilles ud mod hinanden.
3. Gå først til HVORDAN når HVAD er krystal klar!
4. Læg kortene på bordet og vær åben for dialog og lærer-indflydelse på beslutningerne, og vær samtidig tydelig om hvad der IKKE er til diskussion.
5. Husk fokusloven - Det vi fokuserer på vokser. Det BLIVER udfordrende at sætte den nye folkeskolelov i spil, men det bliver kun mareridsagtigt, håbløst, umuligt hvis det er det der er fokus. Tænk hvis det også kan blive spændende, mulighedsskabende, sjovt og givende?
Vi kommer gerne ud og bistår jer til at få jeres skole til at flyve!