Featured

Værdibaseret ledelse

Historien om Goldman Sachs og Dong er fantastisk vigtig, og kan bruges som kraftfuld og eviggyldig metafor for ledere der er i tvivl om den rette vej.

Kierkegaard skrev tidligt, men ikke som den første, om kampen mellem fornuft og følelse, hvor ingen af de to er vigtigere end den anden, men hvor adgangen til begge abstraktioner skaber muligheden for et bredere fundament at træffe vigtige beslutninger på.

Følelser er vidunderligt livsfulde, og på den ene måde dét der gør mennesker til mennesker, men de er ikke altid af det gode. En følelsesmæssig kapring kan jo stå i vejen for den rigtige beslutning, og det er måske i virkeligheden vores følelser der er årsag til de fleste af verdens konflikter - såvel hjemmets som virksomheders og staters.

På den anden side er rationale ofte befriende rent og rigtigt, men fraværet af følelser skaber distance og rationalets arrogance kan skabe utryghed og gøre det koldt på toppen.

I Sagen om Goldman Sachs kan vi måske hive diskussionen et abstraktionsniveau op, og istedet kalde den samme kamp for kampen imellem pragmatisme og værdier.

Bjarne Corydon er udfra en rationel betragtning måske en af de dygtigste og mest effektive finansministre vi har haft. Han er pragmatiker, og går efter bolden uden skelen til andet end den bedste løsning for Danmark - Han er overbevisende og selv socialdemokraterne, der paradoksalt nok vist er hans stærkeste politiske modstandere, må anerkende hans kompetance. 

Han lader ikke følelser stå i vejen for sig, og det giver ham friheden til at handle udfra sin mission.

Det Bjarne ikke har set, er at Goldman Sachs sagen ikke kun handler om følelser, selvom han tror det - det handler om værdier. Det handler om at mange danskere inderst inde, næsten uanset hvor rationelle vi måtte være, ikke kan forliges med at staten sælger en dansk nøglevirksomhed til et odiøst foretagende, der hiver overskuddet i skattely. Det er simpelt hen for inkongruent, og inkongruens kan vi mærke dybt i kroppen, som noget det ikke er rigtigt. Her kobles følelser og værdier, og det er en kraftig cocktail.

Derfor skriver over 2000 danskere i timen under på nettet. I skrivende stund over 150.000 underskrifter! Derfor begynder politikerne at ryste i bukserne. Derfor ser pensionsselskaberne deres snit til at øge deres popularitet. Derfor ender det måske med det helt usædvanlige - at salget bliver stoppet på målstregen.

Ikke fordi Bjarne ikke har ret i at den nuværende løsning vil være den bedste for Danmark som stat - for det vil den sikkert. Men fordi den ikke vil være i overensstemmelse med mange danskeres værdier...

Værdier, og værdibaseret ledelse har været italesat i alle danske virksomheder med respekt for sig selv, igennem de seneste 10 år, og ofte har det resulteret i en fint indrammet plakat i receptionen, hvor ledelsen signalerer til medarbejderne og kunderne at "loyalitet, kvalitet og ærlighed" er virksomhedens værdisæt. 

Det er det bare ikke nødvendigvis. Plakaten er ofte udtryk for en rationel tilgang til værdier, hvor det er drøftet gennem en kortere eller længere værdiproces hvad der skal kendetegne virksomheden. Så snart drøftelsen er slut, mister plakaten gradvist sin kraft. Værdier kan være noget helt andet og meget mere kraftfuldt end det. Værdier, der er koblet emotionelt som erkendelser af hvad der er essentielt for os, er måske noget af det mest kraftfulde vi har. Her er værdierne det der virkeligt er vigtigt for os som mennesker, og når vi får mulighed for at føle dem, opleves det rigtigt - når vi ikke gør, kan vi mærke det dybt inde i kroppen som en uro.

Som virksomhedsledere kan vi anvende emotionelt forankrede værdier som højpotent drivmiddel mod såvel vækst som trivsel.

Hverken fornuft eller følelse endsige den gode kombination heraf, giver samme effekt.

Hvis Bjarne Corydon havde en passende blanding af pragmatisme og emotionel værdi-bevidsthed, tror jeg han kunne samle landet. Nu deler han det desværre istedet, på trods af de gode intentioner.

Når du som virksomhedsleder er i tvivl, og dit rationale siger ét mens dine følelser er tavse, så er det feedback til dig om at du med fordel kan arbejde på at øge din emotionelle intelligens for at skabe tillid og få dine medarbejdere med på din rejse. Tænk hvis intet er vigtigere?

Hvis ikke du forstår dette budskab, er det et tydeligt tegn på at du er målgruppen:-)

Relaterede artikler

Referencer

  • logo-footer1
  • logo-footer10
  • logo-footer11
  • logo-footer12
  • logo-footer13
  • logo-footer14
  • logo-footer15
  • logo-footer2
  • logo-footer3
  • logo-footer4
  • logo-footer5
  • logo-footer6
  • logo-footer7
  • logo-footer8
  • logo-footer9