Zoom ud - det handler om bevidst ledelse!

Jeg kom en dag cyklende forbi zoologisk have og mine øjne fangede en kameramand og journalist, der skulle til at interviewe en person. Jeg var mega optaget af det optrin og tænkte, gad vide hvem det mon var - det kunne jo være sjovt om det var en kendt person "man lige havde set". men jeg så ikke nogen umiddelbare kendte ansigter. Da mine øjne så begyndte at zoome mere ud, fik jeg øje på en bil på ambassadeplader og to politibiler, der holdt længere henne af vejen. Da begyndte jeg at tænke over om jeg havde høre noget i nyhederne om specielt besøg i zoo, men det mindedes jeg ikke.

Jeg tog mig selv i, at være meget nysgerrig efter om det var en kendt jeg lige havde set. Underligt, for jeg er jo en voksen mand, der ikke på den måde er nysgerrig i om jeg ser kendte mennesker.

Hvor tit zoomer du som mellemleder ud?

Min refleksion ovenpå denne oplevelse var, at jeg var meget fokuseret på kameraet i starten og først senere fik øje på det større billede, da jeg lod mig selv zoome ud. Det fik mig til at tænke på især mellemledere i virksomheder i dag. Hvor tit ser de det større billede som mellemleder? Eller endnu vigtigere - hvor tit tager de en snak med deres chef om det større billede? Jeg har oplevet mange lederdialoger, der mere handler om en praktisk opgaveløsning, end hvordan de gennem deres lederskab får opgaven løst. Da jeg selv sad som mellemleder (ganske vidst for en del år siden) havde jeg sagt, at jeg tænkte i et større billede hvis jeg var blevet spurgt. I dag vil jeg påstå at jeg havde afgivet falsk forklaring dengang (bevares jeg vidste ikke bedre). En anden påstand er, at årsagen til at mange forandringstiltag ikke lykkes efter planen er blandt andet, at dialogerne om det større billede ikke er taget! Jo vi taler selvfølgelig om WIIFM (What’s In It For Me), men er det det større billede?

At zoome ud, handler om bevidsthed om samfundsudviklingen og hvordan det påvirker dit job i fremtiden.

Hvis man nu tager udgangspunkt i en tilfældig virksomhed og siger, at alle jobs er væk om 5 år p.g.a. robotter eller anden teknologi, hvad er så det større billede i det? Ja ét bud er, at du som leder over de næste 5 år bruger dine kræfter på at afvikle dit eget job, samtidig med at du dygtiggør dig til dit næste lederjob. Samtidigt udvikler du dine medarbejdere hen imod et andet job end det de pt. har. Med andre ord, du bliver skarp på hvilke kompetencer du har sat i spil for at få denne opgave løst bedst muligt - og det samme gør dine medarbejdere.

Hvad gør du i dag for at zoome ud og fokusere på din egen læring og værdiforøgelse?

Brændende platform - eller brændende ambition?

"Jo Morten, men skal vi ikke passe på med dommedagsudmeldinger og trusler inden vi ved hvordan det går de næste 5 år?" Helt sikkert! Jeg tror bare på, at jo mere informativ og transparent man kan være som virksomhed og stole på at medarbejderne kan håndtere informationen, jo mere vil man få igen i form af engagement for virksomheden. Det kan jo godt være, at jeres nuværende forretningsmodel er "ædt af robotter" om 5 år, men jeg garanterer at medarbejderne vil bidrage med innovation, for at virksomheden består om 5 år - bare med en anden forretningsmodel. Se det er en brændende ambition, der er værd at kæmpe for!

Fremtidssikring af dig selv og din værdi

Med de forventinger der er til fremtidens arbejdsmarked bliver der behov for, at vi bliver skarpere på hvilke kompetencer vi bruger dagligt og hvilke vi er igang med at udvikle. Hvis vi ikke passer på, så sidder vi og stirrer os blinde på et lille element af vores arbejdsliv (f.eks den funktion vi har lige nu) men mangler at zoome ud og se det større billede af vores læring og erfaring. Den læring bidrager til vores værdiforøgelse og fremtidssikring på arbejdsmarkedet - det er i min optik det større billede for dig!

Hvordan arbejder du bevidst med din egen og dine medarbejderes udvikling i dagligdagen?

Vil du inspireres til at zoome ud, øge din egen bevidsthed og dermed markedsværdi som leder, så meld dig til vores lederuddannelse "Personligt lederskab". Hvis du ikke er leder, men stadig gerne vil øge din bevidsthed og værdi, har du mulighed for at melde dig til vore coachuddannelser i Søborg eller Skanderborg.

Relaterede artikler

Referencer

  • logo-footer1
  • logo-footer10
  • logo-footer11
  • logo-footer12
  • logo-footer13
  • logo-footer14
  • logo-footer15
  • logo-footer2
  • logo-footer3
  • logo-footer4
  • logo-footer5
  • logo-footer6
  • logo-footer7
  • logo-footer8
  • logo-footer9