Jeg sidder til daglig som leder af en dansk folkeskole. Jeg har godt 100 medarbejdere, og måtte for mange år siden sande, at man ikke når ret langt med instruerende ledelse, når man arbejder med fagprofessionelle. Men hvad gør man så?

Siden 2005 har jeg taget en diplomuddannelse og en masteruddannelse i offentlig ledelse. Det var begge rigtigt gode uddannelser, det bedste jeg nok kan sige om dem er, at de har styrket min evne til at tænke mig om i professionelle sammenhænge. På begge uddannelser havde jeg lejlighed til at snuse til coaching. Begge coachingkurser var, uden sammenligning, de kurser, som mest direkte gav mig redskaber, jeg kunne tage med mig og bruge i mit daglige arbejde med børn, forældre og personale.

I vinteren 2014 – 15 begyndte jeg at få ”uddannelseskløe” igen. Der måtte ske noget, jeg ville udfordres og blive dygtigere. Efter et par måneder i tænkeboks, og nogle samtaler med en af vores HR konsulenter besluttede jeg mig til at tage en uddannelse i coaching.
Samme aften kom jeg hjem og skulle til at fortælle min kone, at jeg nu ville være coach, men hun kom mig i forkøbet…. Hun havde nemlig lige downloadet et af Jørgen Svenstrups mentaltræningsprogrammer, så man kan i den grad sige, at Empowermind gjorde sit indtog i familien på flere fronter.

LÆS OGSÅ: "Hold nu kæft altså – jeg har ikke tillid til det!"

Et par dage efter var jeg til screeningssamtale hos Mitzi. Hun spurgte, om jeg kendte til Empowermind. Jeg måtte jo, som sandt var, sige at det gjorde jeg – da jeg kørte hjemmefra lå min kone med Jørgen Svenstrup på sofaen…. Hun lyttede til mentaltræningsprogrammet.
I starten af 2015 mødtes vi, 16 håbefulde kursister med meget forskellig baggrund og motivation for uddannelsen med Jørgen og Mitzi. Vi blev meget hurtigt klar over, at dette var uddannelsen uden svar og uden teoribog! Det var ”learning by doing” i yderste potens. En metodik, der forandrer mennesker og en metodik, som i processen frustrerer mennesker.

”Hvad er et kraftfuldt spørgsmål?” Blev der spurgt. ”Jeg har en øvelse – gå ud og lav den, så må vi bruge den til at finde svaret”. Blev der svaret.
Heldigvis indfandt frustrationerne sig på forskellige tidspunkter hos kursisterne, og dermed blev frustrationerne til en udviklende oplevelse i kursusforløbet. Personligt var jeg vel nok lidt (for) tilbagelænet i starten af forløbet, værktøjerne og metodikkerne var til at have med at gøre - så hvor svært kunne det være? Først da Mitzi hev fat i mig med beskeden om at søge mine grænser i coachingen skete der noget. Jeg begyndte at mikse værktøjer, finde nye rammer at putte værktøjerne ind i og frem for alt, tog jeg den ”dovne” coach til mig – det er fokuspersonen, som er på arbejde og skal have noget med hjem.

I løbet af et sådan uddannelsesforløb skifter fremtiden retning mange gange – hvad skal jeg bruge det til? Skal jeg udfase min nuværende profession eller skal jeg indarbejde mine nye kompetencer i min kendte hverdag – svaret skifter stadig, men her nogle måneder efter uddannelsen sluttede, er det foreløbig blevet til at indarbejde kompetencerne i mit arbejde som skoleleder. Et eksempel på det var tre drenge på mellemtrinnet som gjorde mere indtryk på skolen end skolen gjorde på dem. De har mødt de sure voksne de skal i deres liv og frem for alt sker der ikke nogen forandring, når de får en balle. Derfor valgte jeg at lave en lille coaching med dem – hvad ønsker de for fremtiden, hvad skal der til at få dem derud osv. Jeg vil ikke påstå, at jeg har løst alle udfordringer med dem, men samtalerne er blevet nemmere fordi vi nu har deres drøm om en fremtid at tale om, når hverdagen hiver dem i en anden retning.

LÆS MERE OM: Sådan bliver du professionel coach

Hvorfor skal du vælge at uddanne dig til coach – jo, først og fremmest hvis du vil coache og ernære dig til coach, så er det selvfølgelig den vej du skal gå, men det kan også være, at du har brug for at kunne tale med andre mennesker på en anden måde, brug for at hjælpe folk til selv at finde deres egen ønskede forandringsvej – så er det også glimrende værktøjer.

Rigtig god fornøjelse med din personlige udvikling når du går i gang.