Friday, 30 August 2019 13:06

Gode råd til øget selvværd

Skrevet af
Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)

Hvem har du talt mest med i dag? Dine kollegaer? Din partner? Dine børn? Nej – den, du har talt mest med i dag, er dig selv. Men hvad har du sagt til dig selv? Her finder du gode råd, som kan hjælpe dig med at styrke dit selvværd.

Vi har nogle gange en tendens til at slå selvværd og selvtillid sammen. Men vi mener, det kan være godt at holde dem adskilt.

Selvtilliden bor fortrinsvis på adfærdsniveau. Den kommer og går baseret på det, vi udretter. Hver gang du løser en opgave godt, tanker du selvtillid, og når du fejler, koster det på selvtillidskontoen. Derfor kan selvtilliden godt blive lidt hul. Den kan forsvinde ligeså hurtigt, som den er kommet, hvis du begår fejl.

Omvendt forholder det sig med selvværdet. Når du har et højt selvværd, tror du fuldt og fast på, at du er god nok, som du er. Når du er god nok, fortjener du et godt liv, og du ved, at du nok skal klare skærene.

Et højt selvværd betyder også, at du rent faktisk får øje på dine succeser. Du får lettere ved at tanke selvtillid, når du grundlæggende har det godt med dig selv. På den måde hænger selvtilliden og selvværdet også sammen.

Selvværdsgaver: Sådan kan du arbejde på dit selvværd

I første omgang handler det om at rette opmærksomhed mod dine succeser – store som små. Derfor består opgaven her i, hver aften at skrive tre ting ned, som du har gjort godt i løbet af dagen. Det skal være nye ting hver dag. Det er vigtigt, at du skriver dem ned – helt konkret, så de lagrer sig på succeskontoen. Du kan allerede starte med det i aften. Vi ved, det virker.

Mentaltræning: Kom sovende til det

En anden metode er mentaltræning, hvor du erstatter de dårlige tanker om dig selv med gode. Mentaltræningen er en form for (positiv) hjernevask og har masser af gode effekter.

Hvis du har udfordringer med selvværdet, vil det være en god ide at starte med vores selvværdspakke.

Hvis du har et abonnement på Mofibo, kan du finde træningen helt gratis der – du skal i så fald træne følgende programmer: Fysisk afspænding, mental afslapning og selvbilledtræning.

Hvis du endnu ikke har et Mofibo-abonnement, kan du prøve et gratis i fire uger ved at bruge koden ”EmpowerMind” – så kan du prøve træningen.
God træning!

 

Læst 1255 gange Senest ændret Friday, 30 August 2019 14:26
Mere i denne kategori: « Tag dig selv alvorligt! 2. del

MEST POPULÆRE

NYESTE BLOGINDLÆG