Monday, 04 November 2013 00:00

Q & A - Typiske spørgsmål til Mentaltræning Fremhævet

Skrevet af
Bedøm denne artikel
(10 bedømmelser)
Jeg har de seneste år fået et meget stort antal henvendelser og spørgsmål vedrørende mentaltræning. I bogen "Nøglen til din hjerne", forsøger jeg at svare på det meste, men her følger en kort oversigt over de hyppigste spørgsmål og svar.

 

Jeg vil anbefale dig at starte med programmet "Fysisk Afspænding" og anvende det dagligt i 1-2 uger eller indtil du begynder at opleve det er let at genfinde den afspændte tilstand. Både mens du træner og i hverdagen generelt. Herefter kan du fortsætte med "Mental afslapning", der lærer din hjerne at slappe af. Brug også det program daglgt i 1-2 uger eller indtil du oplver dine tanker stilner af,- både mens du træner og i hverdagen generelt. Dette er Mental Grundtræning, og nu er du klar til at fortsætte med de øvrige specialprogrammer
Ja du kan skifte mellem flere programmer - også samme dag. Grundreglen er at det du træner bliver du bedre til.
Mærk efter dagsformen. Har du negative tanker - træn "Positive tanker". Er du træt af dig selv, træn "Selvbilledtræning". Sover du dårligt, træn "Bedre søvn" etv. Altså træn det du har brug for at opnå!
Som udgangspunkt kan du regne med effekt ift hvad du træner. Træner du fx "Bedre søvn" vil du begynde at sove hurtigere og bedre. Alene af grundtræningen er der en række dokumentarede effekter du kan regne med at opleve fx. mere ro, mere glæde, højere pytgrænse, mere fokus, færre spændeingshovedpiner, øget bevidsthed mm.
NEJ - der er absolut ingen dokumenterede resultater der på nogen måde peger i den retning. Enkelte med voldsomme vrangforestillinger/psykoser har måske ingen gavn af træningen, men alle andre vil opleve effekt.
De læger der kender til metoden, henviser gerne til mentaltræning. De fleste danske læger kender endnu ikke til metoden, men da der kommer mange nye forskningsresultater i øjeblikket, vil der forhåbentlig ske en udvikling. Blandt andet er vi selv med i et forskningssamarbejde med en Postdoc tilknyttet Aarhus Universitet i forhold til depression og angst, der er meget spændende
Jo, men ingen dårlige. De fleste oplever at skabe lidt afhængighed til mentaltræning. Det skyldes at det er ualmindeligt rart og sundt at give sig selv et kvarter om dagen i den dybt afslappede tilstand Mentaltræningen medfører. Derudover så er der en hel række andre gavnlige effekter udover at din stress forsvinder. Nogle af dem omfatter mere fokus, større glæde, højere pytgrænse, øget bevidsthed mm.
Metoden til at bringe dig i dyb afslappet tilstand er såkaldte "suggestioner". Det er også dem der anvendes i hypnose. Sagen er at det er dig der er i fuld kontrol, og enten kan acceptere eller afvise en suggestion. Dermed er det i virkeligheden en slags selvhypnose, hvor du bringer dig selv i en tilstand der bevisligt er utrolig gavnlig i forhold til hurtig lindring af stress. Du vil til hver en tid kunne bringe dig selv tilbage til helt vågen tilstand på et sekund hvis du ønsker det. Det kan man godt blive lidt omtumlet af - lidt ligesom at blive vækket for brat, men der er intet farligt i det. Det er naturligt for mange at være lidt på vagt første gang de hører et givent program, og derfor er det ikke sikkert du kommer så dybt ned første gang. Når du så har hørt at det der bliver sagt er helt ufarligt, kan du tillade dig at slippe bevidstheden/det kritiske filter næste gang du træner.
Det er bedst at træne når du har lyst til det, og det er fuldstændig ligegyldigt om det er morgen, dag eller aften. Mange træner fx om aftenen inden de skal sove, og oplever efter ganske få dage at de falder hurtigt i søvn efter programmet er slut. Andre træner i en pause på arbejdet eller lige når de kommer hjem for at være mere friske om aftenen. Nyeste forskning indikerer at du også kan have gavn af det om natten mens du sover. Det er vi ved at undersøge nærmere.
Det har ingen betydning. Dine hjernebølger er i de første 20 minutter af indsovningen på en frekvens, hvor din hjerne er optimalt modtagelig for de suggestioner træningen indeholder. Du behøver altså ikke at høre alt. Det er tilstrækkeligt at din underbevidsthed hører det. Og det gør den!
Det gør du. De fleste vil vågne automatisk når programmet er slut. Nogle vil overhøre slutningen og få en lille lur efterfølgende. Sidstnævnte oftest fordi de har brug for at sove. Det er helt almindeligt og det er kun positivt hvis det sker.
Når du starter med Mentaltræning, lærer du gradvist at komme i dybere kontakt med dig selv. Her kan nogle godt opleve stærke følelser som glæde og fredfyldthed - men enkelte kan også opleve følelsen af sorg eller kortvarig ked-af-det-hed. Det er helt naturligt og er en del af din healing-proces. Det går typisk over efter kort tids træning, og det gælder blot om at acceptere den følelse som naturlig og i orden.
Du gør intet forkert, men vi er alle forskellige og reagerer forskelligt på træningen. Nogle får et enormt overskud, mens andre bliver frygteligt trætte i en periode. Det kan også skifte over tid, så du den ene uge føler overskud og ugen efter træthed. Det er helt normalt, og kun et tegn på at du er i gang med en selv-healende process. NB. Hvis du træner mere end 15 minutter sammenhængende kan du godt føle dig lidt træt bagefter ligesom hvis du sover lidt for længe i middagsluren. Det er dog stadig godt for dig.
Intet! Det er naturligt for nogle at opleve en kortvarig forværring af fx humør eller smerter. Det skyldes at den generelle opmærksomhed/bevidsthed øges, hvorved fx dine smerter kan fylde mere. Du vil opleve at efter få dages træning at du gradvist vil få det bedre igen.
Intet! Det er helt naturligt, da der er tale om et gradvist kontroltab. Efter nogle gange vil din hjerne blive træt af at stritte imod, og du vil gradvist tillade dig at falde længere væk.
Ja, du må træne så meget du overhovedet orker, og jo mere du træner, jo hurtigere vil du opleve effekt af træningen.
Det er helt naturligt du er påvirket på forskellig vis af din hverdag. jeg er med på at det kan "opleves" forskelligt, men trænngen virker uanset om du er "væk" eller oplever der er støj i øverste etage.. Bare bliv ved og accepter hvad der sker UANSET hvad der sker og hvordan det går... det er en genvej!
Jo du har - alene det at du oplever at du ikke har 15 minutter til dig selv i døgnets 24 timer er feedback til dig om at du behøver det! Vil du og dit mentale helbred blive ved at at være bagerst i køen?
Intet, for mange er det helt normalt, og det har ingen betydning for effekten. Bare bliv ved, og du vil gradvist begynde at opdage at der bliver mere stille og at du nogen gange forsvinder lidt væk. Forsøg ikke at fjerne tankerne, accepter dem blot!
Intet - uanset hvad du gør, så er det rigtigt, du kan ikke gøre noget forkert. Gør det du har lyst til!
Gør det du har mest lyst til og er mest behageligt!  ...  I målbilledtræning kan nogle dog opleve de behøver at sidde op for ikke at falde helt væk, og netop i målbilledtræning, skal du se en "film". Er du helt væk, svarer det til at falde i søvn i biografen, og så husker vi ikke så meget af filmen.
Du kan starte et forløb med en mentaltræner og få lavet personligt tilpassede trænigsprogrammer. Det er naturligvis noget dyrere,men særdeles effekltivt!

xxx

xx
Læst 16230 gange Senest ændret Thursday, 23 January 2020 11:06
Mere i denne kategori: Forestil dig ud af din diagnose! »